Šalabahter za sretnu Novu 2017.

Šalabahter za sretnu Novu 2017.

Volim početke.  Prepuni su mogućnosti i varijacija. Već sama riječ Početak,  zvuči pozitivno,  kreativno i pravi je izazov. I eto nas na početku još jedne netaknute  godine, u prvim danima siječnja, koju će ispisati svak’ od nas svojim doživljajima i iskustvima.

Pred nama je dakle  punih  360 i nekoliko novih   dana, koje ako već unaprijed nismo,  još danas možemo početi kreirati i živjeti prema  osobnim  odlukama i  planovima, smišljeno,   ili  nastaviti više-manje nepromišljeno, sami ili zajedno s bliskim osobama, bilo da su članovi obitelji, poslovnog tima, intimni partneri, prijatelji, susjedi i slično.

U jednoj sam studiji čitala kako se  75 posto ljudi drži svojih novogodišnjih odluka  tek  tjedan dana, dok na ostvarenju svojih ciljeva  i šest  mjeseci nakon nove godine radi  tek  46 posto  ispitanika.  Već same brojke govore kako  nije lako biti istog entuzijazma  nultog i 180-og dana od donošenja tih odluka, ma koje god one bile.

Sigurna sam kako mnogi od nas  u svojim  osobnim  novogodišnjim promišljanjima   planiraju  barem  desetak  zdravih  aktivnosti, od kojih iščekujemo dobrobiti i vjerujući kako ćemo ih  realizirati već   ove godine. Možda se radi o sasvim banalnim odlukama, kojima se često obvezujemo sebi kako ćemo: prestati pušiti, zdravije se hraniti,  smršaviti, odvojiti više vremena za sebe, krenuti u teretanu, više putovati,  manje naporno raditi, više se družiti s familijom, manje piti alkohol, manje se ljutiti i prepirati  s bližnjima,  kupovati manje bespotrebnih stvarčica, više odmarati, više putovati,  više se voljeti…

Odmah ću Vam reći dvije stvari:

Dobro je baš tako razmišljati. Većina nas upravo o svemu  tome i  misli ovih dana.

Neće biti ni lako ni jednostavno izvesti sve planirano. Odustati se može uvijek!  Gubitnici to čine već za tjedan dana, ali dobitnici hrabro naprijed! Ovo pišem Vama!

Da, svi smo na  istom zadatku, premda nam  se putevi i ciljevi razlikuju. Mudro i pozitivno razmišljanje pomoći će kako bismo tragovima novogodišnjih odluka  prema ostvarenju svakog od postavljenih  ciljeva putovali u dobroj formi  uz prisustvo  najvažnijeg suputnika tih naših malih  životnih putovanja: snagu volje. Volja je taj osnovni začin uz koji je lakše “pojesti”  sve nedaće i probleme koje ćemo putem sresti. Uz prstohvat motivacije i dašak mašte. A njih  je već  lakše naći.

Osim volje i motivacije  za ostvarenje svakog  cilja  koji smo si zadali, potreban je  i dobar “ratni plan”. Napišite ga! Nezapisana odluka lako postaje  “obećanje ludom  radovanje”.  Mudra bića, a vi ste jedno od njih,  odluke će  pretvoriti u planove, a planove u realizacije. Tako žive dobitnici!

Budite blagi prema sebi.

Vjerujte mi, znam  iz prve ruke. Većina  bi  nas   željela   skinuti 5 do 15 kilograma. Najmanje. Trajno. To nije lak zadatak, ali izvediv je i moguć. Nemojte se nagaziti. Budite blagi prema sebi, ali dosljedno se držite propisanih pravila ponašanja. Držite se plana na papiru i u životu. On upravo tome služi.  Neka  bude Vaš mali pravilnik, pomoć i podsjetnik  kad volja posustane i motivacija pljusne  nakon prvih tjedana.

Mršavljenje, prekidanje pušenja, odlazak na raniji počinak započnite već u ponedjeljak. Ne odgađajte za polovicu tjedna. Nije taj ponedjeljak tako loš sam po sebi. Tko kaže da ga se nećete najradije sjećati, ako   njime započnete svoju novu i dobru novogodišnju odluku.

Ne činite preradikalne, već postupne  poteze ka željenom cilju. To znači: ako ste pušili kutiju dnevno, isplanirajte 10 cigareta od danas. Ako ste jeli po 2 do 3 šnite kruha uz obrok, isplanirajte   jednu.  Ako ste svaki dan jeli kolače ili grickalice, tu si poslasticu  rezervirajte samo za vikend  u ograničenim količinama: 1 do 2 komada.  Zamjenite grešne grickalice, zdravim grickalicama. Probajte s komadićima mrkve i listićima jabuka.

Ako ste do sad išli spavati u ponoć, krenite na počinak bar u  23 sata. Priuštite si tih 8 sati sna. Neprocjenjivi su!

Ako ste  obilno  jeli od ponedjeljka krenite s 5  malih   obroka dnevno, umjesto megalomanska 2.   Nakon prvih mjesec dana, stegnite “remen”.  Smanjite cigarete na 5 dnevno, izbacite kruh iz jednog od 3 obroka uz koji ga jedete, a ostala dva obroka neka budu komad voća i  nešto mliječno, uz njih vam kruh i onako ne treba.  Ujutro kad otvorite oči  i navečer prije sna popijte čašu obične vode. Uvedite obavezni jutarnji voćni obrok, navečer ne večerajte iza 19 sati, osim ako je u pitanju izvanredno slavlje.  Krenite još pola sata ranije na počinak. Ustanite pola sata ranije. Jutarnju kavu svaki drugi dan zamijenite prirodnom  limunadom bez šećera. Ostale dane, iscijedite naranču, pojedite krišku ananasa, ili ujutro pojedite krušku,  jabuku,  šljivu,  ne gulite koru,  time ćete potaći probavu, još  prije no što operete zube.

Vjerujem da već shvaćate:  u svoju  životnu svakodnevicu  valja nam  uvoditi  postupne    promjene na bolje. Svaki dan iznenadite sami sebe nečim dobrim što do sada niste činili. Mijenjate te novine, ostavite u svojih 24 sata one koje vam se više sviđaju.   Stare navike, umiru teško, a novima treba najmanje 17 puta ponavljanja kako bi se usvojile prije nego postanu ugodna rutina.  Na sve se čovjek navikne, samo  je potrebna odluka   prihvaćanja i vrijeme. Dajte si vremena.  Budite blagi prema sebi, tko će ako nećete vi?

Slično je ako poželite više tjelesne aktivnosti. Nitko  od vas  ne  očekuje da odmah 3 puta tjedno odlazite u teretanu, niti da svakodnevno  pješačite  kilometrima  s posla i na posao, kao niti da već sutra postanete vrhunska plesačica ili pjevačica.   Krenite u teretanu jedanput tjedno, pješačite na posao  2 dana u tjednu, parcijalno. Ostavite automobil  na nekom sigurnom parkingu  na pola puta do posla. Ostatak hodajte. Kretanje je život i zdravlje.

Ali držite se  i dalje svojih  pravila.  Napisanih. Unaprijedite ih.  Otiđite barem jednom tjedno u rano jutro na tržnicu. Ne morate ništa posebno kupiti, uživajte u mirisima i bojama jutra.  Ne odustajte.  Vodite mali dnevnik učinjenog,  bit će ga zanimljivo čitati na kraju godine. I  nagradite se za dobro ponašanje nečim što volite. Nečim o čemu sanjate, na primjer vikendom  u prirodi Gorskog Kotara, Like ili Slavonije, kavicom u Opatiji ili ručkom u Grožnjanu,  odlaskom na jezero, obalu neke rijeke,  izletom u  Zagorje, na neki od otoka na kome još niste bili,  odlaskom u šoping izvan granica lijepe naše,  kupanjem u termama, intimnom  ili obiteljskom  večerom u nekom simpatičnom restoranu 50 do 100 kilometara od vašeg mjesta boravka,  odlaskom u kino, kazalište, na izložbu u neki drugi grad Lijepe Naše, ili time da ne radite ama   baš ništa.  Ljenčarite, ako vam tako dođe. Nagradite se novim biciklom, ružem za usne, komadićem nakita,  gramofonom, fotoaparatom, knjigom ili glazbenim albumom omiljenog pjevača koji ćete slušati putujući na posao, na izlet,  umjesto stresnih vijesti i iritantnih reklama.

U svojim nakanama lakše ćete uspjeti ako se  u  ime  ostvarenja   cilja okladite sa  sobom ili partnerom, članom obitelji, da ćete svoj plan provesti do planiranog  datuma usprkos svemu i svima.  Oklada može biti simbolična,  u novcu,  u poljupcima,  ili se okladite u  večeru, izlazak, putovanje, bitno je da na taj način unesete  malo zabave u planirane aktivnosti.

 Bez truda nema promjene.

Što god da odlučite mijenjati na sebi, zahtijeva  trud. Znam da znate kako neće biti lako, kao kad gledate film jer  stvaran život koji živimo nije “lak” kao  virtualna slika života. Međutim, upravo taj trud koji  moramo uložiti u ostvarenje osobnih   novogodišnjih odluka, kao i vrijeme  i materijalna sredstva  koja ćemo za njih odvojiti  biti će dodatni  podsjetnik koliko je cilj bio vrijedan, a njegovo  će  nas ostvarenje  motivirati da poželimo sačuvati postignuto i potaći na  više,  bolje i kvalitetnije od postignutog.

Sjetimo se  kao je živome čovjeku sve moguće, a ako još imate podršku prijatelja u svome naumu, bit će puno lakše u dobrom i poticajnom društvu   “putovati” do  cilja.

Kad smo već kod prijateljstava,  moram vam reći kako sam  na  novu godinu bila   na proslavi 18.  rođendana jedne od moje kumčadi. Bilo nas je petnaestak na  familijarnom druženju.  Prostorija je prštala  radosnom energijom,  ljubavlju i veseljem.  Podsjetilo me to  na  poznatu i davno znanstveno dokazanu  činjenicu kako čovjek s pozitivnim  i životnim društvenim vezama živi  kvalitetnije  (a kažu i duže i zdravije)  od usamljenih ljudi  koji  ne njeguju društvene kontakte.  Odlazite na rođendane, godišnjice i razna slavlja čim više. Radujte se tuđoj sreći kako biste i sami bili sretniji.  U doba virtualnih prijateljstava i elektronskih tehnologija koje promiču fiktivna virtualna prijateljstva  valja znati razlikovati vrijednost istinskog susreta i dobrobiti koje današnjem suvremenom življenju prepunom kroničnog stresa donosi druženje s bliskim ljudima i dragim  osobama, s kojima imamo  zajedničke uspomene,  interese, aktivnosti, razmišljanja, ciljeve…

Osobita je sreća kad čovjek čovjeku  pruži radost i veselje, bez očekivanja, onako, iz čistog mira i bez posebnih poriva osim da radost i sreću dijeli. Slično je i sudjelovati u  volonterskim , dobrotvornim aktivnostima   koje imaju za cilj   dobrobit i sreću drugih, poznatih ili nepoznatih osoba, bilo da se radi o ljudima, a slično je i  brinuti se o  životinjama. Često zaboravimo i valja se toga uvijek prisjećati i učiti mlade naraštaje kako se ljubav, radost i znanje šire i multipliciraju dijeljenjem i davanjem.

 Naspavajte se dobro!

Sva su  živa bića zaslužila sreću, ljubav,  zdravlje, odmoran i dobar san. On je važan kako za zdravlje, i  raspoloženje, u djece  posebno  za  rast i razvoj,  tako i  za dobar  vid, izgled i opću otpornost. Dobar san  štiti nas i čuva  od  raznih bolesti, poput  šećerne bolesti,   visokog tlaka,  depresija i neuroza, ali  utječe i na konsolidaciju sjećanja i pamćenja. Stoga slobodno drijemajte  i bez osjećaja krivice  odlazite ranije na počinak.

 Putujte…

Vas koji  volite pobjeći od rutine, kao i sama,   i doživljavate  život kao pustolovinu,  podsjećam kako  upravo  nova  putovanja mogu  biti  lijepa  novogodišnja odluka  i dodatna motivacija i nagrada za ostvareni cilj neke od drugih  novogodišnjih odluka. Putovanjima  razbijamo učmalost svakodnevnog života na relaciji kuća-škola-posao, ona  nas  pomlađuju, uče i odgajaju kao ljude koji se uvijek iznova prilagođavaju promjenama u svijetu i društvu u kome živimo. Novi krajevi, boje, mirisi i zvuci na dalekim i bliskim putovanjima uvijek iznova bude  naša osjetila čineći  nas življim i životnijima.

Što više putujem, sve ih više volim.  Vitaliziraju mi i  dušu i tijelo te ih  najiskrenije preporučam svim ljudima,  kao oblik  učenja i zabave   i kao  nagradu  za uložen   trud na provođenju dobrih novogodišnjih odluka s ciljem unaprjeđenja  kvalitete osobnog  i obiteljskog  života. Možda se sretnemo  na nekome od njih! Mahnite mi i javite se , obavezno!

I za kraj i za primjer onima koji ga još nemaju, eto mog ovogodišnjeg  šalabahtera  za  2017. godinu. Možda i Vas ponese neka odluka.

  1. Ići ću spavati navečer najkasnije  oko  22 sata.
  2. Odvojit ću  tjedno barem  3 sata  više za čitanje knjiga, pisanje i učenje stranih jezika
  3. Više ću vikendom boraviti u prirodi i češće ću se družiti s ostatkom familije
  4. Provodit ću manje vremena na društvenim mrežama i više u stvarnom druženju s prijateljima
  5. Otići ću bar 3 puta godišnje na kraće turističko putovanje izvan zemlje
  6. Nabavit ću novog  kućnog ljubimca
  7. Ćešće ću govoriti NE  kad je to potrebno
  8. Upisat  ću  tečaj šivanja, kuhanja ili slikanja
  9. Upisat ću plesni tečaj
  10. Ići ću barem 1 puta mjesečno  na koncert  ili na  izložbu.

Svako dobro od srca želim!

Vaša Anka